Digi podpis a elektronické autorizační razítko v praxi u projektanta

Jaké využití má digitální podpis v praxi? Na to jsme se v následujícím rozhovoru zeptali Zbyňka Ryznera, který pracuje jako autorizovaný projektant OZE (obnovitelné zdroje energie) v oboru se pohybuje od roku 2010.

Můžete stručně popsat, čím se jako projektant fotovoltaických elektráren zabýváte a jak vypadá váš běžný pracovní den? Můžete stručně popsat, čím se jako projektant fotovoltaických elektráren zabýváte a jak vypadá váš běžný pracovní den?

Zabývám se kompletním projektováním fotovoltaických elektráren a souvisejících OZE včetně akumulace nebo projektováním nově připojovaných lokalit bytové zástavby. Projekty pro energetická zařízení zpracovávám, od prvotních studií proveditelnosti až po projektovou dokumentaci pro stavební povolení a realizaci.

Můj den obvykle kombinuje vysoce odbornou technickou práci na návrzích, výkresech a výpočtech s koordinací s investory, distributory a úřady. Často řeším i návrhy trafostanic, kabelových tras VN/NN, ochranu před bleskem, uzemnění nebo vyvedení výkonu či připojení do distribuční soustavy na hladině vysokého napětí. Práce je různorodá – od analytické po tvůrčí – a každý projekt přináší nové technické řešení. To v mém oboru způsobuje stále se měnící legislativa. Jelikož jsem OSVČ, a hlavně mám autorizaci ČKAIT, mám zákonnou povinnost se odborně vzdělávat. To zahrnuje odborné webináře, workshopy, veletrhy atd. 

Kdy jste poprvé začal používat elektronický podpis a proč?

Elektronický podpis používám zhruba od roku 2018, kdy jsem poprvé zjistil, že úřady umožňují podání žádosti emailem. Podmínkou bylo, aby byl mail opatřen elektronickým podpisem. Úplně mi to změnilo pracovní styl i nasazení. Najednou stačilo poslat mail a nemusel jsem tisknout a posílat dokumenty na úřady poštou. U každého projektu to znamenalo úsporu cca 300-500kč za poštovné a asi 2h času. Za tento vylepšovák mi kolegové děkovali. Jako projektant, který denně pracuje s desítkami dokumentů, jsem brzy zjistil, že elektronický podpis výrazně šetří nejen papír nebo čas ale i logistiku mezi investorem a úřady.

Digitální workflow je rychlejší, přehlednější a lépe dohledatelné

Z mého pohledu je digitální podpis prostě další nástroj, který šetří čas, nervy i papír.

Které konkrétní nástroje nebo certifikační autority používáte?

V roce 2018 jsem nalezl a začal používat bezplatný certifikát od Comodo který byl na 12měsíců. Úřady nebyly připraveny, legislativa byla ještě v plenkách. Později jsem byl přinucen a do dnes využívám kvalifikovaný certifikát PostSignum i a autorizační razítko od (Česká pošta). K podepisování dokumentů nejčastěji používám Adobe Acrobat nebo zakoupený program PDF-Tools, který je pro elektronické autorizační razítko a potřeby projektanta skvělý.

Pro datovou komunikaci s úřady pak běžně používám Datovou schránku a Portál stavebníka.

Co pro vás osobně znamená „digitalizace“ ve stavebnictví a energetice?
Digitalizaci vnímám jako skvělý a nezbytný krok k efektivnějšímu procesu projektování. Ve stavebnictví a energetice má obrovský potenciál – od elektronické dokumentace, přes BIM modely až po nedotažený portál stavebníka.

Z pohledu projektanta znamená digitalizace hlavně méně papíru, méně chyb, více času na skutečné projektování nebo rodinu a zábavu. Také šetřím tiskárnu, naše lesy a všelijaké plastové obaly či desky na výkresy. Nesmím zapomenout i na celou skříň archivu který mám v kanceláři. Aktuálně mám v archivu přes 300 projektů, to je prostor jak obrovská šatní skříň pro 4členou rodinu. Poslední tištěná PD odešla z mé kanceláře v prosinci 2024. Tak teď konečně začnou ubývat.

S jakými typy dokumentů nejčastěji pracujete elektronicky?
Nejčastěji se jedná o projektové dokumentace FVE ve formátech PDF/DWG, dále technické zprávy, energetické výpočty, smlouvy o připojení, smlouvy o dílo, žádosti a vyjádření dotčených orgánů nebo energetické posudky.
V současnosti běžně odevzdávám kompletní projektovou dokumentaci pouze v elektronické podobě včetně elektronické autorizace ČKAIT.

Setkal jste se s tím, že by některá instituce elektronický podpis odmítla?

Ano, zejména v počátcích. Některé menší stavební úřady nebo dotčené organizace neměly jasno, jak s elektronicky podepsanými dokumenty pracovat, nebo mi tvrdili že ten certifikát nezná jejich systém Windows. (stačilo ho do systému nahrát).

Dnes už je to minulost, výrazně se to zlepšilo dokonce veškeré problémy zmizely. Všechny úřady akceptují kvalifikovaný podpis i elektronické razítko ČKAIT bez problémů. Musí ze zákona.

Považujete legislativu kolem e-podpisů a e-razítek za srozumitelnou a praktickou pro projektanty?
Řekl bych, že srozumitelná je (pro mne 47 let), ale není jednotně vykládána a starší ročníky mohou mít problém. V praxi pomáhá, že existují odborné firmy co nabízí jasné metodické pokyny, nebo dokonce vzdálenou pomoc s instalací certifikátu. 

Umíte si představit, že by celý proces projektování a schvalování běžel kompletně digitálně – bez jediného papíru?

Ano, nejen si to umím představit, ale považuji to za nevyhnutelný směr ikdyž papír může shořet, tak elektronická data se mohou smazat nebo poškodit.

S nástupem nového stavebního zákona a digitalizace stavebního řízení to dává čím dál větší smysl.

Papírové výkresy mají své kouzlo, ale digitální workflow je rychlejší, přehlednější a lépe dohledatelné. Jediné, co mi trošku vadí je jasně daný formát PDF- a to o velikosti A3. To nelze v mnoha případech dodržet, protože některé detaily nebudou vidět. Mnohdy zasílám na úřady i formáty A2, A1 nebo dokonce A0.

Jak byste vysvětlil kolegovi, který se e-podpisu bojí, že to není žádná věda?
Řekl bych mu, že digitální podpis je ve skutečnosti jednodušší než tisk a skenování. Že ušetří čas, peníze, naše lesy. Stačí si nechat vystavit certifikát, nainstalovat ho do počítače a podepisovat. U mailu to je automatické, takže se o to nemusí vůbec starat. Podpisy dokumentů a smluv jsou bleskové, nepotřebuji tisknout, ručně podepsat, naskenovat a pak odeslat zpět.

Navíc má digitální podpis stejnou právní váhu jako ruční podpis, a pokud používáte kvalifikovaný certifikát, jste plně krytý i při komunikaci s úřady. Z mého pohledu je to prostě další nástroj, který šetří čas, nervy i papír.